„V prostředí největších českých telekomunikačních operátorů jde pravděpodobně o první větší zákaznický systém, který běží ve veřejném cloudu,“ říká Martin Silvička, generální ředitel společnosti Ness Czech. Cílem bylo přesunout většinu kritických portálových řešení do cloudu. Online aplikace mají totiž velmi variabilní zatížení, ve špičkách jsou to statisíce uživatelů a stovky požadavků za sekundu, mimo špičky pak řádově menší požadavky. Na on-premise infrastruktuře není možné takovou variabilitu v čase řídit, potřebný hardware i softwarové licence je třeba pořídit na zvládnutí zátěže ve špičce.
Cloudovou strategii začali v O2 Czech Republic připravovat na konci roku 2019. Cílem bylo zvýšit agilitu, zrychlit inovace a uvádět nové produkty na trh rychleji. Do té doby operátor spoléhal na provoz v lokálním prostředí. Před přechodem do cloudu bylo potřeba prokázat, že úroveň zabezpečení v Azure bude minimálně na stejné úrovni a je možné dosáhnout úspory nákladů.
„U společnosti Ness oceňujeme dodržování časového harmonogramu, bezproblémové nasazení a flexibilitu z pohledu řízení infrastruktury. Celá migrace proběhla za méně než 6 měsíců,“ pochvaluje si Zdeněk Boháč, ředitel BSS Development & Operations ve společnosti O2 Czech Republic.
„Driverem přechodu do cloudu bylo umožnit zrychlení inovací. Zavedení nové technologie nám dříve trvalo zhruba šest měsíců. Dnes to na cloudové platformě Azure zvládneme za pouhý měsíc. Nyní tak můžeme pružněji reagovat na potřeby a požadavky zákazníků,“ říká Martin Kožíšek, Transformation Manager v O2 CZ s tím, že dalším důležitých aspektem přechodu byl požadavek, aby měla každá přesouvaná aplikace pozitivní business case. „Dva roky po přesunu portálových aplikací do MS Azure se nám potvrzuje předpoklad 30% úspory celkových nákladů na vlastnictví.“
Na migraci aplikací do cloudu spolupracují Ness a O2 již od roku 2020, kdy došlo k převedení zákaznické aplikace pro online řešení problémů a poruch. Do cloudu nyní v O2 pod taktovkou expertů Ness probíhá převod dalších částí IT infrastruktury.