Uplynulé dva roky znamenaly obrovský růst v sektoru e-commerce. Po skokovém nárůstu obratu e-shopů o 26 % na 196 miliard v roce 2020, zaznamenala Asociace pro elektronickou komerci v roce 2021 další 14 % meziroční růst a celkový obrat ve výši 223 miliard korun. Přestože letošní první kvartál znamenal pokles českého e-commerce o 25 % ve srovnání se stejným obdobím v předchozím rekordním roce, vzestupná tendence objemu obchodování po internetu je nezpochybnitelná. Pro firmy ze všech oborů to znamená především nutnost digitalizace a neustálých inovací.
Zjištění společnosti Salesforce totiž uvádějí, že 89 % zákazníků, kteří během pandemie poprvé vyzkoušeli digitální nákupní kanál, budou i po návratu do normálního stavu v nakupování touto cestou rozhodně pokračovat. „Digitalizace a inovace byly klíčem k přežití pandemické krize a stejně tak budou cestou k přežití dalších krizí, jako je ta současná v dodavatelských řetězcích,“ řekl Hrvoje Supić, regionální viceprezident společnosti Salesforce pro střední a východní Evropu.
Maloobchod na cestě k digitalizaci
Zjištění společnosti Salesforce vypovídají také o stavu digitalizace v jednotlivých odvětvích v rámci střední a východní Evropy. Po firmách působících v oblasti moderních technologií se na druhu příčku v investicích do digitalizace vypracovaly firmy ze sektoru maloobchodu a spotřebního zboží, následované společnostmi z oblasti komunikace a médií a poté bankami a dalšími poskytovateli finančních služeb. Ve všech případech jde tedy o obory, které vyžadují přímou komunikaci s koncovým zákazníkem svých produktů a služeb, která se dnes nemůže obejít bez propracovaných digitálních kanálů.
Salesforce přitom podporuje obchodování nejen sběrem a analýzou informací o (potenciálních) zákaznících, ale také komplexním pohledem na celý obchodní proces – bez ohledu na to, zdali se jedná o B2B či B2C obchodování s produkty a službami. „Jednotný pohled na data a kvalifikace obchodních případů umožňuje přesněji plánovat obchodní aktivity a soustředit se především na obchodní kanály a konkrétní příležitosti, kde je velká pravděpodobnost úspěchu. Podle toho jsou pak také alokovány potřebné zdroje a zpřesňovány predikce,“ popisuje podporu obchodování Michal Mravináč, obchodní ředitel společnosti Salesforce pro střední a východní Evropu.
Banky míří do cloudu
Zajímavý je také posun v oblasti bankovnictví a finančních služeb. „Společnosti v tomto odvětví sice vždy masivně investovaly do IT, ale donedávna bylo téměř nemožné zde dodávat cloudové služby. To se ale nyní zásadně mění a například banky dnes běžně využívají cloudové služby pro zrychlení inovací svých produktů,“ vysvětluje Hrvoje Supić. Podle Salesforce umožnil tak masivní přijetí cloudu ve vysoce konzervativním finančním sektoru především vysoký standard zabezpečení zákaznických dat, která jsou navíc, plně v souladu s evropskou legislativou, umístěna v datových centrech v rámci EU.
Konkrétními příklady nasazení cloudových služeb v sektoru financí může být správa 4,5 milionu klientů Česká spořitelny právě v Salesforce, nebo nasazení Salesforce v ČSOB Stavební spořitelně. Zde s touto cloudovou platformou každý den pracuje tým 1 600 obchodníků, kteří se starají o 1,3 milionu klientů. Obchodníci mají díky cloudové službě kdykoli k dispozici data o všech produktech, které klienti v rámci ČSOB (banky i stavení spořitelny) čerpají, včetně jejich kompletní historie. Díky tomu mohou klientům vždy nabídnout relevantní produkty a služby.