Zprávy

Průzkum Salesforce: 78 % předních maloobchodních firem v Evropě má i přes pokračující inflaci dobré vyhlídky na růst

Tak dlouhé období nejistoty evropští maloobchodníci nezažili od finanční krize v letech 2008-2009. A před sebou mají obtížný rok, který se vyznačuje vysokými náklady a spotřebitelskou poptávkou omezenou inflací.

Maloobchodníci se sice připravují na zpomalení trhu, ale zároveň i na jeho případné oživení. Společnost Salesforce proto vydala zprávu European Retailers Chart a Path to Profitable Growth, která poskytuje komplexní přehled problémů a investičních priorit vrcholných manažerů maloobchodních společností. Mezi klíčová zjištění patří:

  • Velká část dotazovaných maloobchodníků očekává, že se podmínky v roce 2024 zlepší.
  • Podniky se nejistotě přizpůsobují školením, úpravou portfolia a zaváděním nových služeb.
  • Probíhají přípravy na obnovení růstu a klíčovým tématem je zlepšení provozu prodejen.
  • Celkově průzkum zjistil, že ačkoli je prioritou zvyšování efektivity, podniky si také vytvářejí podmínky pro budoucí expanzi.

„Dozvěděli jsme se, že maloobchodníci musí posílit své základy, aby zvládli dnešní období nejistoty, a zároveň by měli přijmout opatření na podporu budoucího růstu,“ uvedla Lori Steeleová, prezidentka a CRO společnosti Salesforce EMEA.

Těžké vyhlídky – prozatím…

Méně než polovina evropských maloobchodníků uvádí, že jejich výhled na růst tržeb v roce 2023 je pozitivní, přičemž jako nejtěžší provozní problémy, kterým budou v příštím roce čelit, jsou uváděny vysoké náklady na energie a financování. Ohledně roku 2024 jsou však optimističtější: 78 % jich označuje svoji předpověď tržeb na příští rok za pozitivní.

Udržitelnost se v této souvislosti už nejeví jen příjemnou záležitostí. Pod rostoucím tlakem zainteresovaných stran, včetně regulačních orgánů, přijímají evropští maloobchodníci opatření ke zlepšení svých referencí v oblasti udržitelnosti.

Firmy se přizpůsobují nejistotě

Evropští maloobchodníci plánují překonat období nejistoty posílením základních podnikatelských aktivit. Jedním z hlavních cílů je úprava portfolia, přičemž vícekanálové podniky hodlají expandovat do nových produktových, servisních a obchodních oblastí.

Kvůli zvýšení příjmů plánuje proto většina dotazovaných maloobchodníků v příštích 18 měsících nabízet doplňkové služby, které rozšíří jejich hlavní produkty. Nejčastěji plánovanými typy služeb jsou zdravotní služby, logistika, bonusy pro věrné zákazníky a financování.

„Větší podíl na trhu je jedním z důvodů pro zavedení těchto typů služeb,“ řekl Rob Garf, GM pro maloobchodní prodej ve společnosti Salesforce. „Jde však také o posílení loajality a důvěry zákazníků.“

Investice do budoucnosti

Bez ohledu na současnou nejistotu na trhu přijímají evropští maloobchodníci opatření na podporu budoucího růstu tím, že investují do posílení svých technologických schopností v oblasti marketingu, zákaznických služeb a dodavatelského řetězce. V jejich plánech v oblasti marketingu a dodavatelského řetězce hrají také významnou roli investice do umělé inteligence, dat a CRM.

Kromě toho se zaměřují na zlepšování provozu prodejen a investice směřují i do jejich efektivity.

Další informace:

Zde si můžete přečíst celou zprávu European Retailers Chart a Path to Profitable Growth.

Metodika výzkumu

Analýza vychází z průzkumu mezi 480 vedoucími pracovníky maloobchodních firem v Evropě provedeného v únoru a březnu 2023. Průzkum provedla společnost FT Longitude, která je součástí Financial Times, pro společnost Salesforce.

Respondenti ze 14 zemí zastávají ve svých organizacích vedoucí pozice: Z toho 10 % jsou vedoucí pracovníci na úrovni C-suite, 45 % jsou přímí podřízení C-suite a zbytek je podřízených.

Většina zapojených firem má roční příjmy mezi 25 a 999 miliony eur, přičemž necelá třetina z nich vydělává 1 miliardu eur nebo více. Zastoupeno je devět typů maloobchodních podniků: základní zboží a oděvy apod. (oděvy a obuv, obchodní domy, spotřební elektronika, specializovaný maloobchod, outdoorové a sportovní zboží a dům a zahrada), rychloobrátkové zboží neboli FMCG (sestávající z potravin a supermarketů a zdraví a krásy) a luxusní zboží.

Většina podniků zapojených do průzkumu, konkrétně 71 %, prodává své výrobky prostřednictvím většího množství kanálů; zbytek prodává buď čistě v kamenných obchodech, nebo online.

 

Exit mobile version