Zprávy

Podle nové studie společnosti Epson se děti učí lépe z tištěných materiálů než z obrazovek

Nová studie společnosti Epson zaměřená na měnící se návyky lidí ohledně tisku odhalila, že až 51 % rodičů si myslí, že jejich děti se učí lépe interakcí s fyzickými předměty než s informacemi na obrazovkách.

Tento průzkum, který byl proveden na podporu řady tiskáren Epson EcoTank bez inkoustových kazet, zjistil, že více než polovina rodičů (57 %), věří, že se školáci budou časem učit pouze na digitálních zařízeních a že knihy ze tříd úplně zmizí. A to i přesto, že 46 % rodičů věří, že by se jejich děti neměly učit pouze na digitálních zařízeních.

Klinická psycholožka Leanne Hall říká, že malé děti čtou na obrazovce jinak a mají-li si znalosti opravdu vštípit, je lepší, když si je přečtou na papíře: „Výzkum ukazuje, že když čteme online, vytvářejí se v mozku jiná spojení než ta, která používáme při čtení tištěných informací. Při čtení na obrazovce má totiž mozek tendenci klouzat po povrchu informací. To sice znamená, že děti dokážou číst rychleji a pokrýt více obsahu, ale je pravděpodobné, že vstřebávají mnohem méně informací, než kdyby četly tištěný text. Víme také, že tištěný text neklade takové nároky na oči a poskytuje prostorové a hmatové podněty, které čtenáři pomáhají rozvíjet pocit místa a lépe se zabrat do toho, co čte. Na rozdíl od digitálního čtení, kde je snadné ztratit se ve scrollování.“

43 % dotázaných rodičů si myslí, že je pro jejich dítě jednodušší učit se psaním perem na papír než na klávesnici.

Výzkum také zjistil, že tištěné fotografie mohou malým dětem pomáhat s osvojováním pocitu sounáležitosti a místa. 86 % rodičů souhlasí s tím, že děti jsou si bližší se svými příbuznými, když si prohlížejí jejich vytištěné fotografie, a 87 % říká, že když jsou děti doma obklopeny fotografiemi rodiny, pomáhá jim to budovat silný pocit sounáležitosti. Přesto kvůli nástupu digitální fotografie a okamžitého sdílení fotek na sociálních sítích nemá více než třetina lidí doma na stěnách žádné fotografie rodiny či přátel. Místo toho má průměrný rodič přes 1 200 fotografií rodinných vzpomínek schovaných v telefonech a tabletech a většina z nich nikdy nespatří světlo světa – pouhá 2 % se vytisknou a vystaví.

Hall pokračuje: „I když je procházení digitálních fotografií rychlé a snadné, dostává se k nám tímto způsobem méně informací. Mohou se ztratit podrobnosti a je možné vyvozovat nesprávné závěry o tom, co čteme a vidíme. Pro děti jsou fotografie jako okno, které jim umožňuje nahlédnout, odkud pocházejí a kým jsou. Vytvářejí si a potvrzují zkušenosti, které jim dávají pocit sounáležitosti a spojení. Zejména vytištěné fotografie fungují jako vizuální podněty, které nám usnadňují přístup k těmto vzpomínkám, a stálá přítomnost vytisknutého obrázku v domácnosti nám také dává příležitost povídat si o něm a vracet se k důležitým událostem, které by se jinak ztratily mezi stovkami uložených digitálních snímků v telefonu.“

Marcel Divín, National Sales Manager CZ&SKze společnosti Epson říká: „Je důležité, abychom si uvědomili, jakou vzdělávací roli hrají tištěné materiály ve vývoji dětí. S tiskárnou Epson EcoTank mohou rodiče jednoduchým kliknutím na tlačítko tisknout materiály přímo ze svých telefonů. A navíc se již nemusí bát nákladů na inkoust, protože každá tiskárna EcoTank se dodává s dostatečným množstvím inkoustu, který vydrží až tři roky, což může ušetřit až 90 % nákladů na inkoust. A bez odpadu z inkoustových kazet mohou svým dětem za méně peněz skutečně pomoci s učením.“

Společnost Epson vyvinula řadu bezplatných tisknutelných šablon, díky kterým bude učení zábavné. Navštivte prosím sekci Tvůrčí koutek na webových stránkách na adrese creativecorner.epson.eu, kde najdete další informace.

Zdroj: Studie společnosti Prospectus Global provedená v červnu 2023 s 11 000 respondenty z jedenácti evropských zemí včetně České republiky (1067 respondentů).

Exit mobile version