Zprávy

Nejspokojenější zaměstnanci jsou v IT

Nejspokojenější zaměstnanci jsou v IT a podnikových službách, mají práci, která je baví a pracují v přátelském kolektivu. Menší spokojenost vládne ve výrobě, kde si lidé často stěžují na nedostatečné finanční ohodnocení, a v obchodu a marketingu, kde pracovníci často cítí únavu a stres. Spokojenost v zaměstnání do značné míry ovlivňuje také vstřícnost zaměstnavatele, která se však dostává jen 60 procentům českých zaměstnanců. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu zaměstnaneckých preferencí, který zrealizovala personální agentura Grafton Recruitment.

 Podobně jako v loňském roce mají i letos téměř tři čtvrtiny zaměstnanců práci spojenou s pozitivními emocemi. I přesto však chce ve svém zaměstnání v následujícím období zůstat jen 45 % respondentů. Novou práci aktivně hledá 22 % dotázaných, další třetina je otevřena dobré nabídce. Jedním z nejčastějších důvodů ke změně zaměstnání je nedostatečné finanční ohodnocení, na které si stěžuje až 64 % zaměstnanců, nejvíce lidé z výroby.

Kromě nízké mzdy hraje rostoucí roli také stres a velké množství práce, na které si stěžuje téměř polovina dotázaných pracovníků. Nejvíce se to pak týká lidí z obchodu a marketingu, nejméně naopak z podnikových služeb. Únava a vyčerpání pak demotivují k většímu výkonu téměř třetinu dotázaných respondentů. „Do rostoucí míry stresu a přepracování se pak promítá také práce přesčas, kterou musí často vykonávat až pětina zaměstnanců. Další polovina pracuje nad rámec svých povinností alespoň občas, desetina naopak skoro nikdy,“ popisuje Martin Malo, ředitel Grafton Recruitment a GI Group.

Spokojenost jde ruku v ruce s mírou naplnění potřeb zaměstnanců. Mezi ty patří dobrý kolektiv, práce, která baví, a zaměstnavatel, kterému záleží na jeho lidech. Zatímco první dvě potřeby má naplněné více než 70 % lidí, zájem zaměstnavatele cítí jen 51 % respondentů průzkumu. Nejvíce jej postrádají pracovníci ve výrobě, nejméně v podnikových službách. Plným 38 % zaměstnanců chybí i inspirativní šéf a šance na kariérní postup. „Stále důležitější potřebou českých zaměstnanců je pak i možnost sladit pracovní a osobní život. Plných 60 % respondentů v tomto ohledu vnímá podporu ze strany svého zaměstnavatele, v podnikových službách dokonce 72 %,“ komentuje Martin Malo.

Na významu získává i celková vstřícnost zaměstnavatele vůči potřebám jeho lidí. Dle průzkumu ji pociťuje 60 % dotázaných zaměstnanců – nejčastěji lidé z IT, nejméně opět pracovníci z výroby. „Lidé, kterým zaměstnavatel vychází vstříc, mají svou práci rádi a méně touží po změně zaměstnání. Podpora se pak zaměstnavatelům vrací také v podobě vyšší spokojenosti a loajality zaměstnanců,“ doplňuje Martin Malo. Více než polovina zaměstnavatelů vychází svým lidem vstříc tím, že jim umožní vzít si volno na řešení osobních záležitostí a třetina jim poskytuje flexibilitu v tom, kdy a jak budou dělat svou práci. Možnost ovlivnit pracovní náplň pak dává svým pracovníkům 27 % zaměstnavatelů.

Nejsilnějším motivátorem k lepšímu výkonu v práci již nejsou finance, ale dobrý pocit sám ze sebe. Za nejdůležitější jej označilo 59 % respondentů, nejčastěji šlo o pracovníky z IT. Na druhém místě tohoto žebříčku je práce, která baví. Plných 38 % účastníku průzkumu pak motivuje zodpovědnost snaha nezklamat svého zaměstnavatele.

Exit mobile version