Rozmach doručování přináší nové taktiky podvodníků
Black Friday se svými dramatickými slevovými akcemi tradičně startuje předvánoční nákupní horečku. Zatímco pro většinu zákazníků byla vždy rozhodujícím faktorem cena a sezónní nabídky, u těch mladších hraje významnou roli rychlost doručení. Příslušníci generace Z – narození mezi lety 1996 a 2010 – jsou dokonce ochotni zaplatit vyšší částku za doručení tentýž den.
„Kyberzločinci přizpůsobují své taktiky preferenci rychlého doručení zboží. Nejčastěji se jedná o formu phishingu prostřednictvím textových zpráv. Typickým příkladem jsou SMS informující o zpožděné zásilce nebo blížícím se doručení, které vyzývají příjemce, aby klikl na odkaz pro potvrzení jména, adresy a dalších osobních údajů. Odesílatel se přitom často vydává za některou ze známých společností, například Českou poštu. Po otevření odkazu mohou útočníci získat nejen přístup k citlivým datům, ale i odhalit uživatelská jména a hesla,“ říká Ondřej Šťáhlavský, regionální senior ředitel společnosti Fortinet pro střední a východní Evropu.
Vánoční klasiky mezi kyberpodvody
I v letošní sezóně lze očekávat, že kyberzločinci vytáhnou prověřené taktiky z minulých let. Jako návnadu používají bezkonkurenční ceny a exkluzivní nabídky, na které nakupující v tomto období obzvlášť slyší. Mezi tři nejčastější praktiky patří:
- Falešné internetové stránky: Podvodné weby se během předvánočního období objevují každoročně a jejich účelem je zlákat kupující nízkými cenami a neodolatelnou nabídkou k nákupu neexistujícího zboží. Kyberzločinci také využívají tzv. překlepové domény (typosquatting), tedy URL tvářící se jako adresa zavedené organizace, ale s drobnou odchylkou v zápisu. Před online nákupem, především úplně prvním u daného prodejce, by si měl kupující vždy ověřit, že jde o legitimní firmu.
- Webový malware: Kyberútočníci hojně umísťují na důvěryhodné stránky falešné reklamy i jiné odkazy, často lákající na zlevněné zboží, s cílem odvést návštěvníka ze zabezpečené stránky. Není překvapením, že v předvánočním období se výskyt malware na webových stránkách obecně zvyšuje. Útočníci také nasazují „sniffery“ k získávání údajů o zákaznících a pomocí vzdáleného spuštění kódu (RCE) získávají administrátorský přístup k nákupním platformám.
- Podvody na sociálních sítích: Výše zmíněné podvodné praktiky se často vyskytují i v rámci sociálních sítí. Najdeme zde reklamy propagující neexistující zboží nebo vouchery, ale i odkazy na dárky a soutěže vedoucí uživatele na stránku se škodlivým malwarem.
- Lákadla využívající generativní umělou inteligenci. Metody poháněné umělou inteligencí umožňují útočníkům vytvářet přesvědčivé e-maily a repliky legitimních webových stránek s cílem ukrást data nebo oklamat uživatele, aby prozradili citlivé informace. Tím se zvyšuje účinnost podvodů, zejména v období nákupních špiček.
„I když na nás během předvánoční sezóny číhají kyberpodvody doslova na každém kroku, existují jednoduché taktiky, jak se jim vyhnout. V první řadě bychom měli dbát na pravidelné aktualizace zařízení, softwaru, prohlížečů a aplikací. Před nákupem v některém z e-shopů je dobré věnovat pozornost designu stránky – příliš mnoho vyskakovacích oken s reklamou, nefunkčních odkazů a gramatických chyb je jasným varovným signálem. Samozřejmostí by měly být unikátní přihlašovací údaje pro každý využívaný účet, udržet si o nich přehled pomůže nástroj pro správu hesel,“ popisuje Ondřej Šťáhlavský, regionální senior ředitel společnosti Fortinet pro střední a východní Evropu, základní kroky, jak se nejen během vánočních online nákupů chránit před kyberkriminalitou.
Doporučení pro spotřebitele
- Ověřujte webové adresy: Před zadáním citlivých údajů vždy pečlivě zkontrolujte adresu webové stránky. Hledejte překlepy nebo neobvyklé domény.
- Používejte bezpečné platební metody: Vyhněte se přímým bankovním převodům. Používejte kreditní karty nebo důvěryhodné platební brány s ochranou proti podvodům.
- Buďte opatrní s nabídkami: Neklikejte na podezřelé odkazy v e-mailech nebo SMS, i když se tváří, že pochází z legitimních zdrojů. Chcete-li přidat další úroveň zabezpečení, povolte vícefaktorové ověřování (MFA) a používejte jej na všech účtech.
- Sledujte svou finanční aktivitu: Pravidelně kontrolujte výpisy z bankovních účtů a kreditních karet, zda neobsahují neautorizované transakce.
- Vyhýbejte se veřejným Wi-Fi sítím: Při online nakupování používejte bezpečné a soukromé sítě, abyste snížili riziko „únosu“ citlivých údajů.