Zprávy

Nová nabídka pohonných jednotek pro modely Duster a Bigster: hybridní pohon, lpg, 4×4 a automatická převodovka

Dacia vylepšuje nabídku pohonných jednotek pro modely Duster a Bigster o hybridní motor G 150 4×4, který bude k dispozici pro oba modely.

Kombinace hybridní technologie, duálního palivového systému na LPG a pohonu všech kol je světovou novinkou.

Tento hybridní pohon 4×4 na flexibilní palivo LPG je účinný, univerzální a úsporný. Kombinuje 103 kW (140 k) 1,2litrový 48V mild-hybridní motor vpředu s elektromotorem vzadu o maximálním výkonu 23 kW (31 k) a poskytuje maximální výkon 113 kW (154 k) s točivým momentem 230 Nm pro spalovací motor a až 87 Nm pro elektromotor.

Spalovací motor je spojen s šestistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou s pádly na volantu a elektromotor s dvoustupňovou převodovkou s odpojitelnou zadní nápravou.

Dvoustupňová převodovka s elektromotorem na zadní nápravě je v tomto segmentu novinkou. Poskytuje vysoký točivý moment na kola při nízkých rychlostech na prvním stupni a také zpomaluje elektromotor při vysokých rychlostech, přičemž udržuje silnou trakci na zadní nápravě při rychlostech až 140 km/h. Neutrální poloha (odpojená spojka) eliminuje ztráty třením na silnici, což vede k nižší spotřebě paliva v režimu 2WD.

Rychlostní stupně na dvouspojkové převodovce lze měnit pomocí pádlových řadičů – což je u značky Dacia novinkou. Tato funkce je obzvláště užitečná při jízdě v terénu, tažení přívěsu a jízdě v horách.

Díky elektromotoru připojenému k zadním kolům a 48V 0,84 kWh Li-Ion baterii, která se sama nabíjí při zpomalování a brzdění, je pohonná jednotka často schopna pracovat v čistě elektrickém režimu. V městském cyklu mohou modely Duster a Bigster hybrid-G 150 4×4 zůstat v čistě elektrickém režimu až 60 % času jízdy.

Tento hybridní vůz 4×4 s flexibilním palivem, který je na trhu jedinečný, plně využívá historicky nízkou cenu LPG (0,97 €/l ve Francii k 01/09/25) a přináší tak značné úspory. Tato technologie snižuje provozní náklady o 30 % a emise CO2 o 20 g ve srovnání se současnou nabídkou vozů 4×4 (mild-hybrid 130 4×4).

Díky dvěma 50litrovým palivovým nádržím, jedné na benzín a jedné na LPG, zaručuje Duster dojezd až 1 500 km (cyklus WLTP) bez doplňování paliva.

Tento 48V mild hybridní pohonný systém optimalizuje spotřebu paliva, která činí v průměru pouze 7,1* – 7,2** l/100 km (LPG) a 5,5* – 5,6** l/100 km (benzín). Emise CO(2) jsou 116* – 118** g/km (LPG) a 124* – 126* g/km (benzín).

Díky elektromotoru umístěnému vzadu nabízí pohon všech kol řadu výhod:

  • dva převodové poměry pro optimalizaci jízdních podmínek v režimu 4×4 od 0 do 140 km/h.
  • odpojitelná zadní náprava pro snížení tření, a tím i spotřeby paliva a emisí CO2
  • točivý moment okamžitě k dispozici, jakmile je zaznamenána ztráta přilnavosti
  • Zvýšená ovladatelnost na silnici i v terénu.

Díky těmto pohonným jednotkám disponují modely Duster a Bigster šesti jízdními režimy pro všechny situace:

  • Auto, kdy vozidlo automaticky řídí přepínání mezi režimy 4×2 a 4×4
  • Eco pro maximální úspory, se startem v čistě elektrickém režimu a přepnutím do režimu 4×4 v případě ztráty přilnavosti
  • Snow pro bezpečnější jízdu v režimu 4×4 na silnicích s malou přilnavostí
  • Mud / Sand (Bláto / Písek) v plně optimalizovaném režimu 4×4 pro volné povrchy
  • Lock pro jízdu v terénu na nerovném povrchu při nízkých rychlostech
  • Hill Descent Control pro ovládání řízení a stabilizaci rychlosti při jízdě z kopce rychlostí mezi 3 a 30 km/h.

Hybrid-G 150 4×4 zachovává terénní schopnosti modelů Duster a Bigster a zároveň nabízí lepší ovladatelnost díky automatické převodovce a zadnímu elektromotoru.

Nový pohonný systém bude k dispozici pro modely Duster a Bigster do konce roku.

* Duster (probíhá homologace)

**Bigster (probíhá homologace)

NOVÉ POHONNÉ ÚSTROJÍ MODELŮ DUSTER

Duster obnovil svou řadu pohonných jednotek, které poskytují vyšší výkon a lepší ovladatelnost, přičemž zůstávají cenově dostupné.

  • Hybrid 155 nahrazuje hybrid 140
  • Mild hybrid 140 nahrazuje mild hybrid 130
  • Eco-G 120 nahrazuje Eco-G 100

Duster se nyní dodává se čtyřmi pohonnými jednotkami, včetně hybridního motoru G 150 4×4, které všechny splňují normu EU6e-bis.

Duster hybrid 155. Po modelu Bigster je nyní Duster k dispozici s novým hybridním pohonem 155. Kombinuje čtyřválcový benzínový motor o výkonu 109 koní, dva elektromotory (motor o výkonu 50 koní a vysokonapěťový startér/generátor), baterii o kapacitě 1,4 kWh (230 V) a automatickou elektrickou převodovku. Má čtyři převodové stupně pro spalovací motor a další dva pro elektromotory. Tato kombinovaná technologie je možná díky absenci spojky.

Funkce rekuperace brzdné energie spolupracuje s baterií s vysokou kapacitou zpětného získávání energie a účinnou automatickou převodovkou, díky čemuž může Duster v městském provozu zůstat až 80 % času v čistě elektrickém režimu. Navíc se vůz vždy spouští v čistě elektrickém režimu.

S hybridním motorem 155 dosahuje Duster kombinované spotřeby paliva pouhých 4,6 litru/100 km, což je o 8 % méně než u hybridního motoru 140, s emisemi CO2 pouhých 105 g/km (-7 g/km ve srovnání s hybridním motorem 140).

Duster mild hybrid 140 Tato první úroveň elektrifikace kombinuje novou generaci 1,2litrového tříválcového přeplňovaného benzínového motoru založeného na Millerově cyklu (optimalizovaná účinnost a snížené čerpací ztráty) s 48V mild hybridním systémem a šestistupňovou manuální převodovkou.

Hybridní systém podporuje spalovací motor během startování a zrychlování, optimalizuje jízdní zážitek a snižuje průměrnou spotřebu paliva (5,4 l/100 km) a emiseCO₂(122 g/km) přibližně o 10 % ve srovnání s ICE o ekvivalentním výkonu. Regenerativní brzdění dobíjí 0,8 kWh baterii v rámci procesu, který je pro řidiče zcela transparentní.

Duster Eco-G 120 Duster je k dispozici také v výkonnější verzi na LPG (+20 k), která je určena zákazníkům hledajícím větší univerzálnost pohonu s optimalizovanými provozními náklady. Dacia, nesporný lídr v oblasti vozidel na LPG v Evropě, je jediným výrobcem, který nabízí pohony flex-fuel benzín/LPG u všech svých modelů s spalovacím motorem. Při provozu na LPG vyprodukuje nový Duster Eco-G 120 v průměru o 10 % méně CO(2)než ekvivalentní benzínový motor. Nabízí dojezd až 1 380 km díky dvěma palivovým nádržím o celkovém objemu 100 litrů: 50 litrů benzínu a 50 litrů LPG. Nádrže jsou umístěny pod podlahou zavazadlového prostoru, aby neomezovaly jeho objem. Funkce na palubní desce umožňuje rychlý a plynulý přechod z jednoho typu paliva na druhý.

NOVÉ vnitřní obložení pro DUSTER

Současně s uvedením těchto nových pohonných jednotek získává model Duster nový vzhled interiéru s exkluzivním čalouněním a ladícími prvky v provedení Journey. Sedadlo řidiče nyní zahrnuje nastavení bederní opěrky.

Výbava Extreme nyní zahrnuje nová černá kola z lehké slitiny.

U hybridních pohonných jednotek jsou nyní obě úrovně výbavy k dispozici s adaptivním tempomatem, který je standardem u výbavy Journey a volitelným u výbavy Extreme.

Continue Reading

ICTrevue.cz přináší zpravodajství a zajímavosti ze světa ICT. Redakci můžete kontaktovat na e-mailu: redakceictrevue gmail.com