Společnost GFI Software, dodavatel řešení bezpečnosti v podnikových sítích, uvedla, že podle jejího průzkumu provedeného mezi partnery v ČR a na Slovensku, je dnes klíčovým motorem vývoje kybernetické bezpečnosti umělá inteligence (AI). A to jak v pozitivním, tak i v negativním kontextu: zatímco 32 % partnerů vidí v AI pomoc pro kybernetickou bezpečnost, 41 % ji spatřuje spíše jako hrozbu. Průzkum byl proveden na setkání s partnery ZEBRA SYSTEMS v červnu tohoto roku.
Využití umělé inteligence je aktuálně hlavním tématem ve všech technologických oborech a ani segment kybernetické bezpečnosti není výjimkou. Avšak mezi IT administrátory a dodavateli IT bezpečnosti nepanuje jasná shoda na jejím přínosu – část vidí AI jako příležitost ke vylepšení svých řešení a služeb, část naopak jako nástroj hackerů k účinnějším útokům na infrastrukturu jejich zákazníků. Již dnes jsou například registrovány případy, kdy byly k tvorbě phishingových kampaní využity právě schopnosti AI.
K nejzajímavějším zjištěním patří:
- Z trendů, které nejvíce ovlivní kybernetickou bezpečnost do budoucna, zvolilo 71 % respondentů umělou inteligenci, 45 % implementaci NIS-2, 39 % poskytování SaaS, 14 % BYOD a 8 % IoT
- 8 % IT prodejců vnímá AI jako jednoznačně pozitivní, 24 % jako spíše pozitivní, 25 % neutrálně, 39 % spíše jako hrozbu a 2 % jako jednoznačné nebezpečí.
- 67 % dotázaných vidí AI jako možný nástroj k účinnějším útokům na softwarové zranitelnosti, 51 % jako nástroj k efektivnějšímu odhalování hesel, 47 % k lepším phishingovým kampaním, 25 % ke krádežím citlivých dat a 16 % k napadení záloh či zálohovacích systémů.
„V GFI Software jsme se zavázali k tomu, že budeme postupně začleňovat prvky umělé inteligence, abychom vylepšovali účinnost našich produktů,“ řekl Jozef Kačala, Vicepresident of Global Sales Engineering ve společnosti GFI Software. „Vnímáme obavy, že AI lze snadno zneužít ze strany kybernetických účastníků, ale jsme přesvědčeni o tom, že s pomocí AI jsme schopni významně zvýšit úroveň IT bezpečnosti našich zákazníků.“
Již dnes například mohou zákazníci GFI v rámci produktu GFI MailEssentials využívat bayesovské analýzy, tj. adaptivní antispamové techniky postavené na algoritmech umělé inteligence, které pomáhají vzdorovat právě třeba vyspělým phishingovým útokům. Nebo funkce RADAR v novém produktu GFI AppManager využívá techniky strojového učení a pomáhá proaktivně monitorovat zranitelnosti a další hrozby.