V prostředí SMB podnikání patří firemní e-maily mezi kritické informace a poštovní servery a aplikace jsou zpravidla nejdůležitější IT infrastrukturou, protože jejich výpadek v podstatě zastaví obchodní provoz – bez ohledu na odvětví a typ organizace. Přesto řada organizací zabezpečení elektronické pošty podceňuje, což je mj. vidět na úspěšnosti phishingových e-mailů, které v současnosti představují nejvyužívanější formu kybernetických útoků.
K nejzajímavějším statistikám průzkumu patří:
• Z celkového pohledu na kybernetická rizika se IT prodejci nejčastěji setkávají s phishingovými útoky (74 %), ransomwarem (45 %) a využíváním softwarových zranitelností (37 %).
• 84 % českých a slovenských IT prodejců uvedlo, že ochrana elektronické pošty je pro jejich SMB zákazníky nejdůležitější částí IT zabezpečení, 62 % uvedlo ochranu koncových zařízení a 30 % ochranu hesel.
• V případě e-mailových útoků čelí podle prodejců jejich zákazníci nejčastěji spamům (84 %), phishingovým e-mailům (71 %) a e-mailům s podvrženými adresami (47 %).
• Nejúčinnější ochranou jsou antiviry na poštovním serveru (podle 68 % respondentů), školení uživatelů (65 %) a antispamové filtry (59 %).
„Elektronická pošta je dlouhodobě komunikačním kanálem, přes který směřuje nejvíce kybernetických útoků,“ řekla Marie Baranová, sales manažer pro řešení GFI Software v České republice a na Slovensku ve společnosti ZEBRA SYSTEMS. „Proto je důležité chránit e-mailový provoz s pomocí vícevrstvého zabezpečení nejen na koncových zařízeních, ale již na poštovním serveru s pomocí antivirových, antispamových a anti-phishingových filtrů. A vedle toho neustále vzdělávat uživatele o nově vzniklých formách e-mailových útoků.“