Zprávy

5 největších mýtů o digitální transformaci v průmyslové výrobě

Digitální transformace patří mezi prioritní věci managementu řady výrobních firem a diskutuje se o ní bez ohledu na průmyslové odvětví. Podniky tuší, že se bez digitální transformace v budoucnu neobejdou. Neví však, kde začít a jak vlastně vypadá celková koncepce přeměny podniku. Co vlastně digitální transformace znamená? Které otázky je třeba si položit a zodpovědět, než se podnik do této iniciativy pustí?

Digitální transformaci lze definovat jako využití síly nových digitálních technologií, jako jsou cloud, internet věcí, analytika, sociální média a edge computing, k transformaci řízení podniku, organizace práce a zlepšení zákaznické zkušenosti.

Jaké jsou tedy přínosy digitální transformace pro firmy?

  • Zefektivnit vnitropodnikové procesy
  • Získat informace o možných nových zdrojích příjmů nebo službách
  • Transformovat zapojení zákazníků
  • Virtualizovat pracovní procesy a zároveň zvýšit zapojení zaměstnanců
  • Zprůhlednit dodavatelské řetězce
  • Vytvořit nové digitální ekosystémy

Podniky působící v sektoru průmyslové výroby se vydávají na cestu digitalizace, aby zefektivnily vnitropodnikové procesy pro rychlejší a lepší řízení a rozhodování. Hledají nové obchodní modely, vylepšují zákaznickou zkušenost a zapojují se do digitalizovaných dodavatelských řetězců. Využitím digitálních technologií mohou lépe stanovovat a měřit parametry OEE (Overall Equipment Effectiveness), které sledují efektivitu využití podnikových zdrojů.

Cesta k digitální transformaci je však dlouhá a má mnoho úskalí. Mezi nejčastější mýty, které jsou s digitální transformací firem ze sektoru průmyslové výroby spojeny, patří:

  1. Prediktivní údržba vyžaduje strojové učení

V dnešní době převládá názor, že prediktivní údržba je výhradní doménou strojového učení (Machine Learning, ML), a že je tedy nezbytně nutné prediktivní údržbu implementovat spolu se strojovým učením. To však zdaleka není pravda. Například jeden z předních průmyslových výrobců maximalizoval získávání hodnoty z prediktivní údržby pomocí základní techniky matematického modelování bez použití ML.

  1. Konkurenční výhoda vyžaduje vlastní vývoj platforem

Konkurenční výhodu také přinese zrychlení doby uvádění produktů na trh, okamžitý přehled například o stavu výroby, transparentní podnikové procesy a lepší integrace do okolních digitálních ekosystémů. Základním stavebním kamenem je nový moderní podnikový informační systém ERP jako například SAP S/4HANA, který shromažďuje a vyhodnocuje data a propojuje podnik se svými zákazníky a obchodními partnery. Nad tímto systémem pak může podnik případně stavět vlastní platformy pro specifické potřeby.

  1. Digitální řešení vytvářejí hodnotu transformací podnikových procesů

To je pravda, ale větší přidanou hodnotu a vyšší podíl na celkové marži získá ten podnik, který integruje svůj digitálním ekosystémem se zákazníky a obchodními partnery.

  1. Řešením je internet věcí

Ačkoli mají IoT (internet věcí) a IIoT (průmyslový internet věcí) totožné základní vrstvy a sdílejí stejné technologie, nejde o totéž. IIoT je podmnožinou širšího IoT, propojuje průmyslová aktiva, prediktivní analýzu a zaměstnance. Výrobní sektor přijal IIoT, aby využil bezkonkurenční produktivitu, agilitu a úroveň efektivity této technologie. Výsledkem je velká transformace v celé této oblasti, která vede k významným pozitivním obchodním výsledkům a personalizovaným zákaznickým zkušenostem.

  1. Velkou část digitální transformace tvoří technologie a provoz

Digitální transformace neobnáší pouze provádění změn ve výrobě, jinak se vytvoří nová sila dat, která nebudou sdílena se zbytkem firmy. Digitální transformace znamená přeměnu chodu celého podniku k nové, štíhlé a agilní firemní kultuře. Je třeba ji přijmout na úrovni celého podniku, a to i v průmyslovém prostředí.

Digitální transformace podniku má mnoho podob. Důležitý je holistický pohled na koncepci změny řízení a rozhodování podniku, bez kterého se digitální transformace lehce rozpadne na řadu dílčích, navzájem nepropojených iniciativ. Bez nosného prvku v podobě moderního podnikového informačního systému jsou přínosy dílčích iniciativ digitální transformace často jen částečné a podnik zcela nevyužije potenciál, který nové digitální technologie nabízí.

Celosvětové výdaje na digitální transformaci letos podle předpovědi analytické společnosti IDC dosáhnou 1,8 bilionu dolarů, meziročně o téměř 18 % více. Podobným tempem pak mají růst až do roku 2025. Mezi hlavní priority digitální transformace patří právě inteligentní výroba a optimalizace digitálního dodavatelského řetězce. Z hlediska odvětví letos nejvíce investic, zhruba 29 %, směřuje do výrobního sektoru, z toho 18 % do diskrétní výroby a 11 % do procesní výroby. Vlak digitální transformace se v zahraničí už dávno rozjel, především v USA, západní Evropě a Číně. Český průmysl do tohoto vlaku potřebuje co nejdříve naskočit, aby si zachoval svoji konkurenceschopnost.

Autorem je Ivo Procházka, odborník na informační systémy pro výrobní sektor ve společnosti Ness Czech.

Exit mobile version